dinsdag, november 13, 2007

Eindejaarslijstjes

De kerstman en sinterklaas zijn nog niet gepasseerd, maar door halloween en thanksgiving ben ik al helemaal in de eindejaarsstemming. En wat hoort daar bij: eindejaarslijstjes natuurlijk. Waarschijnlijk ben ik er dus nogal vroeg bij, maar hier zijn mijn 5 favoriete cds van het afgelopen jaar (in willekeurige volgorde):

1. Radiohead - In Rainbows

Het 7de album en meteen ook een van mijn favoriete. Het komt heel dicht in de buurt van OK Computer, tot dusver Radioheads beste album ;-). Zoals jullie waarschijnlijk wel weten kan je zelf kiezen hoeveel je voor dit album betaalt om het te downloaden. Ik heb er 5$ voor betaald, wat me wel redelijk leek aangezien je er enkel digitale mp3's voor krijgt en geen cd met een hoesje etc. Favoriete nummers: Reckoner en House of Cards. Een aanrader!


2. Wolfmother - Wolfmother

Een Australische "hard rock" band. Een paar maanden geleden kwamen ze hier in San Francisco. De ticketverkoop startte zondag om 10am, ik wou er kopen om 11am en ze waren al uitverkocht. Jammer. Favoriete nummers: Woman en Joker and the Thief.


3. Two Gallants - What the Toll Tells

Indie rock uit onze hometown San Francisco. Een duo, gitaar en drums, vrij ruw met wat blues invloeden. Ondertussen hebben ze al een nieuwe cd uit, maar die heb ik nog niet kunnen gaan kopen. Favoriete nummers: hun singles Las Cruces Jail en Steady Rollin'.


4. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare

Een Engelse indie rock band, opgericht in 2002 en met een ongelooflijke hype wereldberoemd geworden. Sofie en ik hebben het geluk gehad hen live te zien hier in San Francisco in de Warfield. Super optreden! Broekventjes, maar hun nummers swingen en rocken de pan uit zoals geen enkele andere groep rock kan schrijven en brengen. Favoriete nummer: D is for Dangerous.


5. Josh Ritter - The Animal Years

Leren kennen dankzij Sue en Lieselot en hier in San Francisco live zien optreden in Bimbo's 365 club. Een singer-songwriter uit Idaho. Een mengeling van Dylan, Springsteen en Cohen. Deze cd heb ik van Lieselot cadeau gekregen (danku Lieselot!). Zijn laatste album is ook heel goed, maar heb ik nog niet kunnen kopen. Je kan het wel in z'n geheel beluisteren op zijn website.


Als je je eigen muziek smaak in die van mij herkent, mag je altijd aanbevelingen achterlaten in de comments ;-)

Bart.

Geen opmerkingen: