vrijdag, december 29, 2006

New York, New York

Omdat we hier aan de andere kant van de wereld zitten (toch bijna) en niet moederziel alleen kerst wilden vieren, zijn we erop uit getrokken naar New York. Vlucht op vrijdag middag heen en maandag avond terug. Ik was er al een keer geweest voor een paar dagen (na de point conferentie in Stony Brook), maar voor Sofie was het de eerste keer. En het was weeral de moeite. Als we heel eerlijk zijn denken we zelfs dat New York een nog leukere stad is dan San Francisco om in te wonen.

We hadden natuurlijk gehoopt op een echte kerstsfeer: goed koud, sneeuw, kerstverlichting,... Maar daar hebben we ons in mispakt. We hebben (bijna) een heel weekend zon en warm weer gehad (rond de 15 graden Celcius) en veel kerstverlichting was er ook niet te vinden. Blijkbaar wordt kerstmis in Belgie toch net iets romantischer gevierd. Nu, we hebben er ons niet minder door geamuseerd.

Dag 1: aankomst op Newark in de gietende regen. Met de trein naar New York Penn Station. Met de taxi naar het Roosevelt hotel (ik weet het, niet echt een originele keuze). Dan nog snel eten zoeken (om 1u30 's nachts). We hebben het moeten stellen met, jawel, McDonalds (de eerste keer fastfood sinds we in de US zijn). Dan maar snel bedje in.

Dag 2: ontbijt in een Deli (bagel with a schmear, mmmm). Fifth avenue afgewandeld naar Central Park. Museum of Modern Arts bezocht (echt wel de moeite!). Dan naar "top of the rocks", het uitzichtpunt op Rockefeller Tower. Echt wel de moeite... zelfs meer dan de Empire State Building. Daarna spaghetti bij een Italiaan. De avond hebben we afgesloten met de Radio City Christmas Spectacular. Een soort musical-achtige kitsch show met als thema kerstmis. Blijkt een traditie te zijn voor New Yorkers (en toeristen) om hier naartoe te gaan met kerstmis. Voor ons was het er toch net iets te veel over. Geef ons maar de ezels in de kerststal op de Grote Markt van Leuven, i.p.v. de dromedarissen op het podium in de Radio City Music Hall.

Dag 3: ontbijt in een Deli (bagel with a schmear, mmmm). Vandaag stond Lower Manhatten op het programma. En natuurlijk beginnen we dan met het World Trade Center te bezoeken. Ik was nog steeds onder de indruk van wat een "gat" dat is. Zeker als je bedenkt hoe hoog die gebouwen waren t.o.v. de andere flatgebouwen die er nog staan. Sinds mijn vorige bezoek enkele jaren geleden is er wel nog steeds niets veranderd. Maar de plannen zien er wel veelbelovend uit.
Daarna zijn we afgezakt naar het zuidelijkste puntje van Manhatten om de Staten Island Ferry te nemen. Die is gratis en je hebt een goed zicht op de Statue of Liberty en de skyline van Manhatten. Vervolgens hebben we nog wat rondgedwaald in Manhatten en zijn we uitgekomen in South Seaport. De avond hebben we afgesloten met een optreden van het New York Symphonic Orchestra in Carnegie Hall (Mozart, die dirigent kan beter wel bij z'n stiel blijven, i.p.v. zelf de viool solo's op zich te nemen) en een etentje (jaja, ik weet het, 't is een klassieker) in Carmine's. Aanrader: de mixed seafood spaghetti. En ook: de apple martini's. Sofie is er verslaafd aan, vrees ik.

Dag 4: vandaag stond Brooklyn op het programma. Maar eerst zijn we naar de United Nations building gaan kijken (nog zo'n plek waar geschiedenis geschreven wordt). Daarna te voet over de Brooklyn bridge en een wandeling met prachtig zicht op Manhatten. Lijkt ons een toffe buurt om te wonen, maar de huurprijzen zullen wel even aangenaam zijn.
Na een korte wandeling door Middle Manhatten zijn we dan met de metro en de airtrain naar JFK getrokken om onze laatavondvlucht te halen.

Voila, dat was het voor het kerstweekend. De hele fotoreeks kan je hier bekijken.