vrijdag, mei 16, 2008

Singapore

Singapore (letterlijk: lion city) is een eiland dat op 137km ten noorden van de evenaar ligt. Tropisch warm dus. "Gelukkig" mag je elke dag wel regen verwachten die voor een beetje afkoeling zorgt. We zijn hier na Hong Kong toegekomen en hadden de eerste vier dagen vrij om de stad te bezoeken. En ook Singapore heeft ons aangenaam verrast. Een hele propere stad met gezellige buurten (Indian, Arab, China quarter) en parken en een uitgebreide keuze aan restaurants en bars pitoresk gelegen langs de Singapore river.

View Larger Map

Zondag hebben we ons gewaagd aan twee wandelingen uit de Lonely Planet: een wandeling door Arab Quarter en een wandeling door het koloniale gedeelte van Singapore. We zijn de avond geeindigd zoals alle toeristen hier doen met een (Thais) dinner op de Boat Quay.

Gezellig straatje in Arab Quarter. Hier kan je vooral textiel kopen.

De Sultan Moskee, de grootste in Singapore.

In Singapore kan je overal verfrissende vruchtendrankjes kopen. Sofie hier met een dragon fruit drankje. Lekker!

Indische Sri Krishnan tempel.

Originele architectuur: twee-dimensionaal gebouw.

De merlion, een kruising tussen een vis en een leeuw. Het symbool van Singapore.

Het Fullerton hotel. Een van de chiqueste hotels in Singpore, ondergebracht in een oud postkantoor.

De esplanade - theatres on the bay. Precies stekelvarkens.

Hier wordt cricket gespeeld.

Bart toont de weg richting de Boat Quay.

Thomas Raffles, de stichter van het moderne Singapore. Replica van het originele beeld, hier tegenover de Boat Quay.

Panorama van de Boat Quay.

Sofie poseert op de Boat Quay. Tal van toeristische restaurantjes.

Thai dinner op de Boat Quay. Al het bier is hier blijkbaar "strong".

Op dag twee kwam Michael, een collega van Sofie op IMEC toe. We hadden afgesproken om de Macritchie Reservoir Nature Walk te doen. Een mooie wandeling van 12km langs een van de grote meren in Singapore. De wandeling zou ons langs de Treetop Walk brengen, ware het niet dat die op maandag gesloten is. Een tegenvaller, maar al bij al was de mooie fauna en flora toch de moeite.

Het Macritchie Reservoir.

Panorama.

De treetop walk was dan wel gesloten, maar onderweg zijn we toch nog deze toren tegengekomen vanwaar je een prachtig zicht hebt van de omliggende omgeving.

Zicht vanop de toren.

En in die bomen zitten natuurlijk apen.

's Avonds hadden we met een andere collega van Sofie afgesproken om te gaan dinneren bij de Indier "Our Village". Een aanrader, op de Boat Quay, op het dakterras van een van de vele gebouwen. Heel gezellig en rustig met een mooi zicht. Lekker eten ook.

Michael en Sofie op het dakterras van Our Village.

Omdat we van de beesten in het Macritchie Reservoir park niet genoeg kregen, besloten we om dinsdag de Singapore Zoo en Night Safari te bezoeken. Beiden toeristische toppers hier in Singapore. De zoo was heel mooi gelegen langs een van de grote water reservoirs in Singapore. De nacht safari vonden Sofie en ik wel knap, maar als je twee weken lang in Afrika hebt gezeten, dan lijkt die in Singapore net een dierentuin, wat het natuurlijk ook is. De wandeling door de kooi met vleermuizen was dan weer wel een unieke ervaring die zelfs Sofie heeft aangedurfd. Hier enkele toffe beesten uit de Zoo.

Krokodil met een grappige bek.

Witte tijger.

Grappig aapje.

Je zou voor minder zo lui zijn.

Een draak!

Onze laatste vrije dag (donerdag begon immers Sofie haar conferentie) zijn we een klein eilandje gaan bezoeken, genaamd Pulau Ubin, op 15 minuten varen van Singapore eiland. We dachten eerst Sentosa, het grotere en meer toeristische eiland te bezoeken en daar wat aan het strand te liggen. Maar de weergoden hadden andere plannen en we kregen een echte tropische regendag cadeau. Op Pulau Ubin kan je de wet lands bezoeken, ideaal dus in de gietende regen.

Regen, regen en nog eens regen.

Pulau Ubin is in tegenstelling tot Singapore zelf maar heel dun bevolkt. Je bent hier op een andere wereld.

Ook hier had je een uitkijktoren.

Zicht op de wet lands.

Board walk door de mangrove.

Uitgeregend zijn we teruggekeerd naar downtown Singapore voor een gecombineerde lunch-dinner, nogmaals op de Boat Quay. We hebben de avond afgesloten met een verplichte boottocht op de Singapore river.

Nogmaals het Fullerton hotel.

Flatgebouwen.

Boat Quay.

Clarke Quay. Een andere kaai waar je tal van restaurants en bars vindt.

Eergisteren, gisteren en vandaag is de conferentie van Sofie aan de gang. Ik hou mij nu vooral bezig met aan het zwembad liggen, papers reviewen en mijn presentaties voorbereiden. 's Avonds proberen we nog wat mee te pikken van het Singaporese nachtleven. Zondag vertrekken we onmenselijk vroeg in de ochtend via Hong Kong naar Beijing voor onze laatste Aziatische stop.

marijke zei

Wow, ik had niet gedacht dat het zo mooi zou zijn. Begin al een beetje van gedacht te veranderen, misschien moeten we toch die kant maar eens uit gaan. Drinken jullie braaf alcohol bij elke maaltijd? ;-)

Kristel Holsbeek zei

Wow prachtige fotos zeg. Ook die van Hong Kong (alletwee maar toevoegen aan onze lijst zeker;-))
Wat de vochtigheid betreft, die hebben we hier ook spijtig genoeg, niet zo leuk hé;-(

Sofie & Bart zei

In Hong Kong en Singapore viel dat nogal mee. In Beijing denk ik dat we inderdaad ontsmetting gaan nodig hebben. Sofie heeft gisteren al bijna iets ingewandachtigs proberen eten...