Even een update i.v.m. het niet terugkrijgen van onze security deposit. Een tweetal weken geleden heb ik een (vriendelijke) brief gestuurd naar onze vorige landlady met de verwijzing naar California Civil Code Section 1950.5. Volgens deze wettekst is de landlord verplicht om de security deposit binnen de 21 dagen terug te betalen, met aftrek van de kosten. Die kosten moeten redelijk zijn en er moet van alle kosten (bvb. reparaties etc.) een kopie van de rekening meegestuurd worden.
Vorige week kregen we een brief in de bus, met (joepie!) een check voor het mooie (ronde!) bedrag van 700 dollar. Erbij zat een brief waarin ze de kosten opsomde. Achterstallige kosten PG&E, vuilnis, water etc. 250$ (terwijl dat normaal iets van een 120$ was). Kuisen: 350$ (terwijl ze erbij was toen we het appartement van kop tot teen gekuist hebben, 't was 10 keer properder dan toen we erin trokken). Merk op dat alle bedragen mooi rond zijn ;-)
Ik was aanvankelijk heel kwaad, maar Sofie was eerder blij dat we toch die 700$ terug hadden (toch een karakter verschil). Nu, voor die 600$, wat nog ongeveer 450$ zou zijn na aftrek van de werkelijke kosten, gaan we niet naar de rechtbank gaan. Met dit mooie weer zijn er interessantere dingen te doen. Maar ik kon het toch niet laten om nog een brief te sturen met het verzoek om kopieen van alle onkostenrekeningen op te sturen. Ben benieuwd hoe creatief ze nu gaat zijn.
Moraal van het verhaal (volgens de San Francisco Tenant's Union): stop je huur te betalen enkele maanden op voorhand en stuur een brief naar de eigenaar waarin je uitlegt dat je je geld nodig hebt voor je verhuis (nieuwe deposit etc.). Als de verhuurder echt ambetant doet en een rechtzaak aanspant, dan geraakt dat toch pas in gang tegen dat je al verhuisd bent. Misschien is dit zeker wel relevant voor ons als buitenlanders, want een deposit vanuit Belgie proberen terug te krijgen is al helemaal problematisch natuurlijk.
Vorige week kregen we een brief in de bus, met (joepie!) een check voor het mooie (ronde!) bedrag van 700 dollar. Erbij zat een brief waarin ze de kosten opsomde. Achterstallige kosten PG&E, vuilnis, water etc. 250$ (terwijl dat normaal iets van een 120$ was). Kuisen: 350$ (terwijl ze erbij was toen we het appartement van kop tot teen gekuist hebben, 't was 10 keer properder dan toen we erin trokken). Merk op dat alle bedragen mooi rond zijn ;-)
Ik was aanvankelijk heel kwaad, maar Sofie was eerder blij dat we toch die 700$ terug hadden (toch een karakter verschil). Nu, voor die 600$, wat nog ongeveer 450$ zou zijn na aftrek van de werkelijke kosten, gaan we niet naar de rechtbank gaan. Met dit mooie weer zijn er interessantere dingen te doen. Maar ik kon het toch niet laten om nog een brief te sturen met het verzoek om kopieen van alle onkostenrekeningen op te sturen. Ben benieuwd hoe creatief ze nu gaat zijn.
Moraal van het verhaal (volgens de San Francisco Tenant's Union): stop je huur te betalen enkele maanden op voorhand en stuur een brief naar de eigenaar waarin je uitlegt dat je je geld nodig hebt voor je verhuis (nieuwe deposit etc.). Als de verhuurder echt ambetant doet en een rechtzaak aanspant, dan geraakt dat toch pas in gang tegen dat je al verhuisd bent. Misschien is dit zeker wel relevant voor ons als buitenlanders, want een deposit vanuit Belgie proberen terug te krijgen is al helemaal problematisch natuurlijk.
1 opmerking:
Ik mag proberen om onze deposit van 3 (!!!) maanden huur al gedeeltelijk terug te krijgen in juli. Heb al uitgevonden dat het eigenlijk onwettelijk is om 3 maanden huur te vragen als deposit, wettelijk is max. 2 maanden huur. Wist je dat ze je eigenlijk ook nog rente verschuldigd zijn op dat bedrag? ;-)
Een reactie posten