donderdag, oktober 30, 2008

Chicago to San Francisco (5)

Op de tweede dag in Yellowstone hebben we nog wat geisers bezocht, maar ook de hele mooie canyon met bijhorende watervallen. Op weg richting Grand Teton NP zijn we langs een kudde buffels gepasseerd die op hun gemak lagen te grazen. Onze laatste nacht in Wyoming hebben we doorgebracht in Jackson Hole. Een gezellig ski dorpje, ten zuiden van Yellowstone.

Besneeuwde bomen en geisers in Yellowstone.

Dampend water in Yellowstone.

Voor Yellowstone Canyon.

Buffels in yellowstone.

Yellowstone Lake.

Grand Teton NP.

Eenzaam paard in Grand Teton NP.

Onze road trip bracht ons de volgende dag in de potato state: Idaho. Een derde van alle aardappelen die in de US geconsumeerd worden komen uit deze staat. Maar wat veel mensen niet weten is dat Idaho de meeste inkomsten haalt uit wetenschap en technologie. Centrum van dit alles is de hoofdstad Boise, waar we de nacht hebben doorgebracht in een verlaten hotel (we waren de enige gasten) in het historische centrum. In Boise hebben we sinds lang ook nog eens iets anders dan steak of hamburger kunnen eten. In Idaho hebben we ook nog Craters of the Moon National Monument bezocht, een "mooi stukje lelijke natuur" dankzij de verschillende vulkaanuitbarstingen. Ook de snake river canyon in Twin Falls was indrukwekkend. Evil Knievel heeft geprobeerd hier over te springen met een "rocket-powered cycle", maar is er helaas niet in geslaagd om een nogal dwaze reden.

Boom in de "tuin van de duivel" in Craters of the Moon.

Sofie op de rand van een vulkaan in Craters of the Moon.

Sofie aan Snake River Canyon. Hier probeerde Evil Knievel over te springen.

Na Boise, reden we Oregon binnen via Ontario en zijn we via Burns en Bend in Crater Lake NP terecht gekomen. Het oosten van Oregon is trouwens nog meer verlaten dan South Dakota, hier valt echt niks te beleven ;-). Maar Crater Lake is zeker de moeite en heel indrukwekkend. Een tip: als je Crater Lake bezoekt probeer dan de vulkaan op te wandelen i.p.v. te rijden. Ook de omringende bossen zijn heel mooi. Hier brandde het op sommige plaatsen trouwens nog... Onderweg hebben we er ook nog even van geprofiteerd dat Oregon geen sales tax heeft en zijn we gaan outlet shoppen in Bend.

Crater Lake.

De voorlaatste dag van onze roadtrip bracht ons in het noord-westen van California, waar we via Crescent City en de 101 (die hier trouwens een heel ander uitzicht heeft dan de 101 in de bay area) naar de Avenue of the Giants gereden. Een heel mooi stuk highway van ongeveer 30 mijl (waar vroeger de 101 liep) doorheen een bos van gigantische redwoods. We hebben hier de hele namiddag doorgebracht en later overnacht in het verlaten Garberville.

Avenue of the Giants.

Omgevallen boom in the Avenue of the Giants. Tot maart 1991 de langste boom ter wereld.

Drive through tree.

Ondertussen hadden we er meer dan 3000 mijl (net geen 5000 km) opzitten op 8 dagen, meer dan voldoende dus. Met maar 150 mijl verwijderd van San Francisco besloten we om recht naar huis te rijden (weliswaar met een stop in Russian River Valley om te lunchen bij een goed glas Pinot Gris). Het deed deugd om terug in San Francisco te komen. Natuurlijk hing de mist zoals het hoort over de Golden Gate Brug, maar in downtown SF scheen het zonnetje mooi. 's Namiddags hebben we onze 400 lbs aan bagage overgebracht van Tom en Jen's appartement naar ons hotel in de buurt van SFO. De road trip werd afgesloten met een heel geslaagd dinner samen met Tom en Jen bij Range. Bedankt voor de mooie foto kader trouwens!

Pinot Gris in de Russion River Valley.