woensdag, juni 04, 2008

Beijing

Voor de conferentie hadden we een halve dag vrij voor een snel toeristisch bezoek in Beijing. Onze eerste uitstap bracht ons in de drumtoren gevolgd door een fietstocht doorheen de hutongs waar er nog maar weinig van bestaan omdat de meesten plaats hebben moeten maken voor nieuwe bouwprojecten (o.a. naar aanloop van de olympische spelen). We hebben ons laten verleiden tot een riksja tochtje. De arme fietser hebben we een goeie fooi gegeven.

De drumtoren.

De trommels.

Onze arme "taxi" chauffeur.

Zicht op de hutongs vanop de drumtoren.

Onderweg moesten we natuurlijk stoppen en (mits betaling) enkele huisjes bezoeken. Een toeristenval, ik weet het.

Een foto voor dit teken zou geluk moeten brengen.

Mijn Microsoft-bezoek had mij nuttige info opgeleverd, zoals de That's Beijing website, een must voor al wie Beijing bezoekt (restaurant tips, plaatselijke activeiten, etc.). Via die website was ik te weten gekomen dat de China Open Athletics plaatsvonden in het weekend na de conferentie. Ik dus in de rij gaan staan tussen honderden Chinezen om tickets te gaan kopen voor vrijdagavond. En het was de moeite, want nu konden we het olympisch park, en dus ook het bird's nest, van dichtbij bekijken.

Het national stadium, troetelnaam: vogelnest.

Zicht binnenin, redelijk indrukwekkend. Het geluid is bovendien super, en de pintjes heel goedkoop (maar wel niet fris).

Zelfs de lampjes hebben het design van een vogelnest.

De watercube: hier gaan de zwemwedstrijden door.

Vrijdag was de laatste dag van de conferentie en dus begon zaterdag eigenlijk pas onze echte vakantie. We zijn dan ook verhuisd van het conferentie hotel naar een hotel dat iets centraler gelegen was: het park plaza hotel. En het was een goede keuze: voor dezelfde prijs, veel luxueuzer en moderner (de kamers waren pas vernieuwd). Dus voor wie ooit naar Beijing gaat, kan ik dit hotel ten zeerste aanraden!

Parkje in de buurt van ons hotel, op weg naar het Tiananmen plein.

Na onze verhuis zijn we erop uit getrokken richting het befaamde Tiananmen plein. Langs mooie parkjes kwamen we op dit gigantische plein uit. Heel indrukwekkend, met in het midden natuurlijk (tegen alle Feng Shui regels in) het mausoleum van Mao Zedong.

De Tiananmen poort.

Sofie op het Tiananmen plein.

Het mausoleum van Mao Zedong, in het midden van het plein.

De twee zuidelijke poorten van het plein.

Militair vertoon op het Tiananmen plein.

In de late namiddag hadden we afgesproken met enkele collega's van Sofie om nog een keer de hutongs te bezoeken, deze keer te voet. 's Avonds zijn we, op aanraden van onze gids Min-Li gaan eten in een plaatselijk overdekte eetruimte, waar je tal van eetkraampjes hebt met lekkere en minder lekkere hapjes. Na het dinner zijn we in een andere toeristenval getrapt en zijn we in een theehuis een "typisch" Chinees optreden gaan bijwonen. Een (veel te dure) misser dus.

Wim mengt zich onder de lokale bevolking om water-kalligrafie te beoefenen. Hij zou hier "I Love China" schrijven. Tot groot jolijt van de Chinezen.

Bjorn schaft zich een echte bel "made in China" aan.

Min-Li was onze voortreffelijke gids doorheen de hutongs.

Een "authentiek" Chinees optreden in een thee huis. Spijtig genoeg betekent authentiek ook dat er alleen maar Chinees gesproken wordt. De pointes van de grappen hebben we dus mooi gemist.

Zondag hadden we met Pieter afgesproken om samen een taxi te huren voor een dag om de Ming graven en de Chinese Muur te bezoeken. Na wat rondlummelen rond de taxis en wat komedie spelen hebben we toch een taxi chauffeur kunnen overhalen om met ons er voor een dag op uit te trekken ten noorden van Beijing voor 600 yuan, oftewel 60 euro. In de voormiddag hebben we de Heilige Weg en het graf van Yongle bezocht. In de namiddag zijn we naar Mutianyu gereden, een van de sites waar je een deel van de Grote Muur kan bezoeken. Heel indrukwekkend, niet te missen!

Yongle, een van de keizers uit de Ming Dinastie.

De heilige weg, de toegansweg naar de Ming graven, is afgeboord door tal van beelden van olifanten, kamelen, ...

... en ook soldaten.

De Grote Muur.

Indrukwekkend hoe de muur door de bergen kronkelt.

Sofie in authentieke kledij op de Chinese muur.

En nog eentje, omdat we er niet genoeg van krijgen ;-)

Maandag, onze voorlaatste dag, stond een bezoek aan de Verboden Stad op het programma. Indrukwekkend, groot en natuurlijk heel druk bezocht. En blijkbaar zou er ook in de Verboden Stad een Starbucks zijn. We hebben ze proberen te vinden, om een foto te maken voor Marijke, maar het is ons niet gelukt. Wat aangenamer was was een bezoek aan het park ten noorden van de Verboden Stad, waar je een mooi uitzicht hebt vanop een heuvel (de Jingshan Hill).

De Verboden Stad is ongelooflijk groot met heel veel open ruimtes waar de keizer zijn onderdanen kon toespreken.

In de Verboden Stad.

De daken hebben hier bijna allemaal van die kleine figuurtjes.

Zicht op de Verboden Stad vanop de Jingshan Heuvel. Merk op hoeveel smog er die dag was.

's Avonds zijn we gaan shoppen in een van de vele markten waar je namaakspullen allerhande kan kopen door af te dingen. Vrij plezante bezigheid. Daarna zijn we gaan eten in Pure Lotus, volgens kenners het beste vegetarische restaurant in Beijing, uitgebaat door monniken. En het was inderdaad de moeite. Zowel qua inkleding (heel mooi!) als voor het eten. We hebben daar vegetarische zalm gegeten, die net echte zalm was. Lekker! Een must voor wie Beijing bezoekt.

Dinsdag was onze laatste dag en die hebben we dan ook gevuld met het bezoeken van het Zomerpaleis, een van de toppers voor China reizigers. Centraal heb je het grote Kunming meer en daarnaast de Longevity Hill. We hebben hier de hele dag doorgebracht door eerste een wandeling rond het meer te doen en dan de berg op te gaan. De moeite. 's Avonds zijn we nog snel de Lama tempel gaan bezoeken, de grootste Tibetaanse tempel buiten Tibet. Hier staat een 26 meter grote Buddha, waar we spijtig genoeg geen foto van mochten maken. De avond hebben we afgesloten met een lunch in een van de plaatselijke Hot Pot restaurants (waar we overigens voedselvergiftiging hebben opgelopen) en een bezoek aan de silk market, waar Sofie zich ook op een voetmassage getrakteerd heeft.

Zicht op het meer van in het Zomerpaleis.

Sofie voor het Zomerpaleis.

Bart voor een van de vele bruggen rond het meer.

Een andere brug.

Bart in de galerijen die dienden om van het ene paleis naar het andere te kunnen gaan zonder in de zon of in de regen te moeten lopen.

De brug met 17 bogen.

Het zomerpaleis.

Dit was een voorbode van de komende voedselvergiftinging: een kippenpoot in de soep! Waar zijn we dat nog tegen gekomen?

Toen waren we nog niet ziek. Sofie "geniet" van een voetmassage na een vermoeiende dag wandelen rond het Kunming meer.

Voila, dat was het verslag van ons Aziatisch tripje. Moest je ooit de kans krijgen om Hong Kong, Singapore of Beijing te bezoeken: ze zijn allemaal zeker en vast de moeite!

Annelica zei

Wow! Prachtige foto's! Als ik dat allemaal zie, krijg ik zin om naar ginder te reizen!

marijke zei

Heel mooie foto's. Maar ik ben toch een beetje teleurgesteld: geen foto van de toiletten en geen foto van Starbucks! ;-)

Sofie & Bart zei

merci, merci, we moeten wel eerlijk toegeven dat we duizenden foto's getrokken hadden en dat dit een selectie is.

Sofie durfde niet meer naar toilet gaan, denk dat ze er nog altijd nachtmerries over heeft.

Nico zei

Ja zeg.. watertanden doet me dat.. alhoewel, kippepoten zou ik ook wel skippen..

Hopelijk zal ik jullie ooit nog wel eens om first-hand tips moeten vragen, als we plannen maken om er ginder eens op uit te maken! Bedankt voor de mooie verhalen en foto's!