Morgen is het "Bike to Work Day". Iedereen wordt dan aangespoord om met de fiets te gaan werken. Bij de San Francisco Bicycle Coalition kan je je dan ook inschrijven als "ervaren biker" of als "onervaren biker". De ervaren bikers hebben dan als opdracht om de onervaren bikers de meest efficiente weg te tonen naar hun werk. In San Francisco liggen namelijk een aantal serieuze cols, die zelfs de ervaren wielrenner liever vermijdt. Het is dan ook nuttig te weten hoe je die cols kan ontwijken en toch op je werk geraken. Gelukkig is SOMA voor 90% vlak, dus ik heb dat probleem niet.
Gevolg van deze tijdelijke bicycle hype is wel dat ik al twee dagen op rij niet word toegelaten op de trein. In de caltrain heb je namelijk een wagon, waar de helft speciaal voor bicycles is ingericht. Dat compartiment kan 32 fietsen bevatten. Om veiligheidsredenen mogen er niet meer dan 32 op. Gisteren stonden we met 20 man te wachten voor de trein van 6 na 6 en er mocht maar 3 man op! Ook de trein van 16 na 6 was overvol. We stonden ondertussen met 30 man te wachten en er mocht maar 4 man op. Spijtig genoeg was ik niet bij de gelukkigen. Bij de derde trein, een boemeltrein, lukte het dan gelukkig wel. Met een uur vertraging ben ik dan toch (weliswaar met een humeur waar ik niet over naar huis wil schrijven) thuisgeraakt. Vandaag was het weer zover, gelukkig wel maar 1 trein en was de tweede deze keer wel een sneltrein. Dus voor mijn part mag iedereen die "bike to work day" letterlijk nemen en voor 1 keer niet de fiets-trein-fiets combinatie doen, maar de volledige 40 mijl San Francisco - Palo Alto helemaal fietsen. Ik zal jullie hiervoor eeuwig dankbaar zijn ;-)
Of zou ik mij dan toch maar een plooifiets aanschaffen?
Gevolg van deze tijdelijke bicycle hype is wel dat ik al twee dagen op rij niet word toegelaten op de trein. In de caltrain heb je namelijk een wagon, waar de helft speciaal voor bicycles is ingericht. Dat compartiment kan 32 fietsen bevatten. Om veiligheidsredenen mogen er niet meer dan 32 op. Gisteren stonden we met 20 man te wachten voor de trein van 6 na 6 en er mocht maar 3 man op! Ook de trein van 16 na 6 was overvol. We stonden ondertussen met 30 man te wachten en er mocht maar 4 man op. Spijtig genoeg was ik niet bij de gelukkigen. Bij de derde trein, een boemeltrein, lukte het dan gelukkig wel. Met een uur vertraging ben ik dan toch (weliswaar met een humeur waar ik niet over naar huis wil schrijven) thuisgeraakt. Vandaag was het weer zover, gelukkig wel maar 1 trein en was de tweede deze keer wel een sneltrein. Dus voor mijn part mag iedereen die "bike to work day" letterlijk nemen en voor 1 keer niet de fiets-trein-fiets combinatie doen, maar de volledige 40 mijl San Francisco - Palo Alto helemaal fietsen. Ik zal jullie hiervoor eeuwig dankbaar zijn ;-)
Of zou ik mij dan toch maar een plooifiets aanschaffen?
2 opmerkingen:
Hey Bart.. ik ben enkele maanden in Portland. In de MAX, de trein die ik naart werk neem zijn maar 4 fietskapstokken per wagon (2 wagonnen per trein). Maar tot zover heb ik toch een 60% succesrate gehad.
Nu nog hopen dat ze hier ook niet te vaak 'bike to work' days organiseren ;-)
Hey Nico, gij kunt precies ook wel niet stil zitten. Btw: ga jij naar siggraph dit jaar? Zo ja, dan moeten we zeker is afspreken.
Bart
Een reactie posten