vrijdag, augustus 08, 2008

Caltrain

Meer en meer mensen nemen de trein van San Francisco naar de peninsula (of omgekeerd) en terug. Elke dag zijn dat er zo'n 40,000 en dit aantal blijft groeien door de toenemende benzineprijzen. Van die 40,000 is er 6% die een fiets mee aan boord neemt. Ik behoor tot die 6%. De combinatie fiets-trein-fiets is een van de meest gemakkelijke en aangename commute mogelijkheden. 's Ochtends spring ik 10 minuten voor de trein vertrekt op de fiets, rij tot het station, neem de fiets op de trein en stap in Palo Alto af voor een nieuw ritje van een 10-tal minuten tot aan mijn bureau. En het mooiste van al is dat je voor die fiets op de trein (in tegenstelling tot Belgie) geen extra kosten moet betalen. Maar daar gaat dus verandering in komen...

Op de meeste treinen is er immers maar plaats voor 32 fietsen en het gebeurt dan ook vaak dat je er niet meer bij mag. Zo heb ik al eens 3 treinen zien voorbij gaan zonder dat ik er op mocht, met een uur vertraging thuis tot gevolg. Om dit probleem aan te pakken stelt Caltrain nu voor om fietsers extra te laten betalen. Ze willen dus mensen die de combinatie fiets+trein gebruiken afschrikken in de hoop zo meer plaats te hebben voor fietsers. Belachelijke oplossing natuurlijk! Mijn eigen oplossing bestaat erin om het hele traject met de fiets te doen. Heel mooi (langs Skyline Blvd), maar toch een beetje te lang om het elke dag te doen (60km enkele rit).

Om met een positieve noot te eindigen: Wat vind je van deze fiets in de vorm van de Golden Gate Bridge? Die ben ik op de Caltrain nog niet tegengekomen...

1 opmerking:

marijke zei

Ik ben nog op zoek naar een fiets. Misschien is die laatste wel een ideetje voor mij.