maandag, oktober 09, 2006

Niet Daly City, wel San Francisco

Ben net terug van een groep feestje bij Natasha (heb chocomousse gemaakt met Zwitserse chocolade, wegens gebrek aan Belgische) thuis en heb nog even tijd om eindelijk de eerste blog post af te werken.

Ik ben nu twee weken hier in Amerika. De eerste dagen heb ik gespendeerd aan het zoeken naar een apartement. Ons doel was om in Daly City te wonen, maar het is dan toch San Francisco zelf geworden, meer bepaald in de wijk Ingleside, gelegen tussen San Francisco State University en City College. Ik heb het appartement gevonden om 5u 's morgens op craigslist (jet lag, hehe). Om 7u ben ik er dan naartoe gereden en heb het genomen. Het is een in-law, wat betekent dat we inwonen in een huis bij een Indische familie (mama, zoon en neef wonen boven ons). Huur: 1200$ per maand + nog +/- 100$ kosten. Veel, maar dit is dan ook de Bay Area.

Op het eerste zicht leek het de ideale plaats om te wonen: halfweg tussen Berkeley en Stanford. Op het tweede gezicht valt het iets minder goed mee... googlemaps is blijkbaar misleidend wat afstanden betreft: de bart (lokale metro) is ongeveer op 1 mijl afstand, wat toch wel een goeie 20 minuten wandelen is. 's Morgens valt dat wel mee, maar 's avonds zie ik Sofie liever toch niet alleen van de bart naar huis wandelen. Gelukkig zijn er andere opties: bus 29 of de k-ingleside tram. Kost (voor mij): 18$ per dag heen en terug, of 90$ per week of 360$ per maand. Reken daar nog 15$ per week voor een boek bij ;-) en dan komen we op 420$ per maand. Duur (voor mij): 1,5u van deur tot deur, bvb 's morgens vertrekken om 7u30 en om 9u op de bureau. Valt dus nog wel mee, maar is toch even wennen t.o.v. Herent.

Nu, niet getreurd, we hebben een maand-tot-maand huurcontract en we hebben de eerste maand gratis gekregen, dus in principe kunnen we er na een maand uit en hebben we gratis verblijf gehad. Misschien zou het toch goedkoper/gemakkelijker zijn om gewoon in Berkeley te gaan wonen en met de auto naar Stanford te gaan (veiliger voor Sofie, geen vervoerskosten, meer flexibiliteit voor alletwee). Allee, we zien wel, maar het zou goed kunnen dat we binnen een paar maand weer gaan verhuizen (dan hebben we onze portie wel gehad voor de eerste komende jaren).

Het is nu wachten tot Sofie hier is... had dat DS formulier maar in die fedex enveloppe gezeten, dan was ze morgen al hier geweest... spijtig, maar ja, niks aan te doen.

O ja, voor ik het vergeet: enkele foto's van mijn ikea shopping activiteiten en van het appartement.

Groetjes,
Bart


1 opmerking:

Pieter zei

Ah dat tafeltje herken ik, we hebben er zelf lang aan getwijfeld om er zo eentje te nemen (we zijn dit weekend ook gaan ikea shoppen :)

Niet enkel huren is duur (geloof me ik betaal meer dan jouw), maar het eten is hier ook pretty expensive. Vervoer blijft zowiezo duur (vooral auto verzekeringen).